• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Minska lån.

kex

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
8 December 2016
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
51
Poäng
147
Jag heter inte Terry men svarar ändå..

Genrellt så är det svårt att förhandla ner räntor och brukar vara bättre att söka om man har de förutsättningarna.. men det finns andra faktorer att ta in i beaktande.. t.ex hur länge man har haft lånet om det är annuitetslån..

Om du loggar in på t.ex Bank Norwegian och kollar på betalplanen där så kommer du se att du knapp amorterar något i början... i princip 90% av det som du betalar in är ränta då det knappt amorteras något de första åren. Detta därför att det är ett annuitetslån.. du betalar den största räntedelen direkt i början.. Först efter några år kommer större delar av dina inbetalningar gå till amorteringen. Om det nu skulle vara så att du har haft ditt lån i några år hos BN och redan betalat den största delen av räntekostnaden.. så skulle jag vara kvar.. då behöver du dig inte stirra dig blind på räntan eftersom du kanske enbart betalar några % ränta per inbetalning eftersom den stora kostnaden redan är inbetald. Byter du i detta fall långivare så får du istället börja om med detta. För BN spelar det ingen roll vad du gör för de har redan fått betalt och är nöjda med det.. löser du lånet så har de 0% kreditrisk och har fått sin ränta för kanske 80% av lånetiden även fast det bara gått något år.

Exempel:
Lån på 200 000 till 12,95% ränta. Återbetala 361 440 på 10 år. Lånekostnad 161 440:-

Säg att du:
År 1 amorterar 5 tkr.. och betalar 31 144 i ränta.
År 2 amorterar 10tkr och betalar 26 144 i ränta.
År 3 amorterar 20tkr och betalar 16 144 i ränta.
År 10 amorterar 31 144:- och betalar 5tkr i ränta..

Skaffar du en ny aktör.. efter att betalat 75% av räntan med kanske bara 15% amortering på lånet så blir det dyrt.. även om du har 20% så skulle jag stanna om jag har lånet hos BN över 3 år. Även fast det står 20% i ränta så betala du nog enbart 5-6% i verkligheten då du de första åren betalat 70-80% ränta..

Akta dig även för att höja betalplan hos BN eller göra om någonting.. de älskar att själva lägga om lånen så de kan börja om från början igen och tjäna pengar på räntan...


Tjena terry;O)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp